Choklad cupcakes

Goda cupcakes från Leila Lindholms bok; A Piece of cake 

Ingredienser:

3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Chocolate frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao av god kvalitet
100 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe
Strössel eller blommor till garnering


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

8. Chocolate frosting:

9. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.

10. Bred/spritsa frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

© - alla bilder är tagna av mig, om inget annat anges.
Länka till mig om du kopierar bilder eller recept!




God kolakaka

Jättegod och enkel kaka, lätt beroendeframkallande är den också ;)

Bottnen:
5 dl mjöl
1 dl socker
225 g margarin

Rör ihop alla ingredienser till en deg.
Platta ut i långpanna.
Grädda i 15- 20 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen.

Kolasås:
175 g margarin
2 dl socker
2½ dl grädde
1 msk ljus sirap.

Blanda ihop & koka i en kastrull i ca. 30 minuter, rör om under tiden.
Bred över då kakan är sval.

Smält sedan en blockchokladkaka & bred den över kolakakan.
Låt den stå svalt till & skär upp i valfri storlek & form!


© - alla bilder är tagna av mig, om inget annat anges.
Länka till mig om du kopierar bilder eller recept!

Så började det..

Hejsan!
Jag har tidigare haft en bakblogg på blogspot.com, men den rann lite ut i sanden.. Men nu har jag bestämt mig för att börja igen, den här gången på blogg.se [som jag förövrigt trvis mycket bättre med] och med en otroligt fin design som är gjord av Marika, kolla in hennes blogg HÄR!

Lite mer om mig:
Jag heter Lena och är 14 år, bor i skåne och älskar att baka, laga mat & fotografera. Läsning är också ett kärt intresse och favoriten är  böckerna i Twilight serien av Stephenie Meyer. Annars så lyssnar jag mycket på musik och Paramore, You Me At Six, Muse, Kent & Håkan Hellström är favoriterna ;) 

Tillbaka till bloggen, jag kommer flytta över det mesta från min gamla blogg hit, så snart kommer den fyllas med recept och bilder.

Tillsist så vill jag säga tack till Noa, det var nämnligen han som kom på ideén om att jag skulle starta en bakblogg från första början :)


Välkommen till min nya blogg!