Snabblagad laxtikka med gurkyoghurt

Detta receptet kommer från Jamie Olivers bok; Jamies Matrevolution! En väldigt bra kokbok^^ gihi! Supergott och enkelt recept som enligt boken ska ta 17 minuter att laga [dock tar det lite längre tid för mig, haha]

2 portioner
2 naanbröd [finns att köpa i affären ;)]
1 färsk chili
½ gurka
1 citron
4 msk naturell yoghurt
Flingsalt och svartpeppar
Färsk koriander
2 x 200 g laxfilé med skinnet kvar [jag använder mig av ca 1 bit fryst lax per person som har fått tina helt]
Tandoripasta
Olivolja


Gör såhär:
Kärna ur och finhacka chilin. Skölj och hacka gurkan grovt och lägg det mesta av hacket i en skål. Dela citronen på mitten och pressa sadten från ena halvan i skålen. Tillsätt yoghurt, salt och peppar samt hälften av den hackade chilin. Nyp av några korianderblad och lägg åt sidan.
Dela varje laxbit på längden i ca tre delar, ungefär 1,5 cm breda. Pensla eller smeta med baksidan av en sked tandoripasta på båda sidor av fiskbitarna. Hetta upp en stekpanna på hög värme. När den är varm, häll i en skvätt olivolja, lägg i laxen och stek tills den är genomstekt, ca 1½ minut per sida.
Värm naanbröden enligt anvisningarna på förpackningen.
Lägg upp de varma naanbröden [jag brukar dela dem på mitten] på varsin tallrik. Lägg på en klick gurkyoghurt och tre laxbitar per bröd. Stö sparad gurka, chili och koriander ovanpå och avsluta med att pressa citron över.
MUMS!


Rulltårta med hallon!

Ni får ursäkta den sega uppdateringen på bloggen, snart borde allt rulla på igen!

Sålänge tänkte jag lägga upp receptet på en av de enklaste kakorna jag vet: Rulltårta! Jag tror att de flesta har provat på det och kan hålla med om hur gott och snabblagat det är!
RECEPT:

Ingredienser:
3 ägg
1 ½ dl socker
2 msk mjölk
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Sylt/mosade bär
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 250 grader och lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
2. Vispa ägg och socker pösigt (blir bäst med elvisp). Rör ner mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och blanda även ner detta i smeten.
3. Bred ut smeten på plåten och grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
4. Själp upp rulltårtan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort pappret från kakan.
5. Bred på sylt/bär på kakan och rulla ihop den direkt från långsidan.
6. Låt kakan stå inrullad i papper och skär sedan i bitar.

Mina hallon räckte inte riktigt till hela kakan så jag tog lite hallonsylt också!





Hallon :)
Hallonmos :)

Tyvärr så klantade jag mig och tog inte någon bild på det färdiga resultatet.
Hade kakan till skolan (vi turas om att baka i mentorsgruppen varje onsdag) och det verkade som de andra tyckte om den! ;) Hade grädde till också, supergott!